1. Allmänna villkor
Ax & Lin tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. För att
genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans
medgivande. Med kund avses en fysisk person.
2. Beställning
Beställning av Ax & Lins produkter kan göras via www.axolin.se.
Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.
Beställning är bindande från Ax & Lins sida först efter att
orderbekräftelse erhållits av kund. Ax & Lin förbehåller sig rätten att
neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning
av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart. Om en vara restnoteras får
du som kund beställa om din vara.
3. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, alla produkter anges i svenska kronor.
Ax & Lin reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi
inte kan råda över. Avgift för frakt tillkommer.
4. Betalning
Klarna Checkout
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan erbjudas genom Klarna
Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning direktbetalning via bank eller
swish. Det kostar inget att använda Klarna Checkout.
För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du
och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om
du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat
och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så
går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.
För fullständiga villkor angående Klarna Checkout, gå in på följande länk:
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/67434/sv_se/checkout
Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa
Klarna på 08-120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och
helger 10.00 – 17.00.
Faktura
Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor;
f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning.
Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60
kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta
motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.
Kortbetalning
Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Kortbetalningen sker via
en krypterad koppling till Klarnas betalväxel. Med denna betalningsmetod är det
möjligt med en alternativ leveransadress.
Swish
Vi accepterar även betalning via Swish. Om du har valt
betalningsalternativet Swish och sedan skrivit in ditt mobilnummer och öppnat
Swish-appen i din telefon, så kommer beloppet samt mottagaren visas. Sedan så
godkänner du betalningen via Mobilt BankID.
5. Leveranstid
Normal leveranstid är 1-2 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall
kontaktar vi kunden. Ax & Lin kan inte hållas ansvarig att leverera
slutsåld eller utgången produkt. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen.
6. Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig.
Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så
snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande
leveransförsening. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att
fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja
sina åtaganden gentemot oss. Ax & Lin förbehåller sig rätten att friskriva
sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid
leveransförsening. Viktigt! I sällsynta fall slarvar posten bort brev och
paket. Dessa ersätter vi inte.
7. Frakten
59 kr i frakt för alla ordrar inom Sverige.
8. Garanti
Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med deras köp. Om ni inte är
nöjd med varan kontakta oss.
9. Öppet Köp/Ångerrätt
Ax & Lin tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt
till 14 dagars returrätt från det du mottagit varan, utan speciell anledning.
Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemballaget, det vill
säga i säljbart skick. Ax & Lin förbehåller sig rätten att debitera kund om
något skulle saknas. Kunden står själv för returkostnader. Returer som skickas
mot postförskott löses ej ut. Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten.
Så snart vi har återfått varan så återbetalas dina pengar till ditt bankkonto
inom 10 bankdagar, efter att paketet har anlänt till oss.
10. Reklamation
Ax & Lin tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss
att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att
inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni
beställt. Gör i så fall en reklamation till Posten direkt på utlämningsstället
och be dem skicka tillbaka paketet till Ax & Lin och skriva anledningen
till returen på paketet. Maila sedan till info@axolin.se för att
informera om reklamationen.
11. Outlösta paket
Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, får Du betala kostnaderna
för frakt. Tänk på att liggetiden på Postnord har förkortats till 7 dagar inom
Sverige! Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 95:-. Avgiften
debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen
kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.
12. Personuppgifter
Ax & Lin AB (org.nr. 559303-3938) är en del av TMG Medical Consulting AB
(org.nr. 559205-9223) som är Personuppgiftsansvarig
för de uppgifter som samlas in vid registrering eller köp på Ax & Lin. TMG
Medical Consulting AB ansvarar för att de
personuppgifter som lämnas hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen
(GDPR). Namn, kundnummer, personnummer (för vissa betalningsalternativ),
adress, e-postadress, telefonnummer och köphistorik registreras i syfte att
genomföra köpet, hantera din order, uppdatera kring status på din order och
leverera beställd vara, samt uppfylla åtaganden i kundklubben och för
garantier.
För att kunna leverera din order måste information om namn, adress, e-post
och/eller telefonnummer delas med fraktbolaget, i detta fall Unifaun (nShift)
och PostNord.
Om du har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas e-postadress med vår
tjänsteleverantör, i detta fall Get a Newsletter Scandinavia AB. Din information delas för att vi ska kunna använda
tjänsten och på så sätt hålla dig uppdaterad med erbjudanden och relevant
information. Du kan alltid ändra ditt val i Mina sidor när du är inloggad eller
genom att avsluta din prenumeration i länken längst ned i varje nyhetsbrev.
Ax & Lin AB lagrar dina uppgifter i 18
månader efter senaste interaktion, sedan anonymiseras all orderdata i vårt
system. Det innebär att vi endast behåller uppgifter om transaktionen som inte
kan kopplas till dig som person, detta för statistiska ändamål. Enligt
Dataskyddsförordningen har du rätt att när som helst få ett utdrag av all
information som vi har registrerat om dig, begära rättelse om uppgifterna är
felaktiga eller att uppgifterna tas bort. Skicka ett e-postmeddelande till info@axolin.se med
information om de uppgifter du önskar att vi ändrar eller raderar.
13. Reservation
Ax & Lin reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på
webbsidan.
14. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003,
ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker
denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k.
sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är
inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en
längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Om du
inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att
den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida
använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla,
eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan
däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.